24.04.2019 – Середа
«Молодь України»

«Зняття мораторію на землю вже на фініші, а права селян досі не врахували»

20.07.2018
«Зняття мораторію на землю вже на фініші, а права селян досі не врахували»

9 липня у Верховній Раді зареєстрували Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про оренду землі» (щодо забезпечення інтересів українських селян — правовласників земельних ділянок) № 8581, внесений народними депутатами України Олександром Герегою та Андрієм Шиньковичем. Він покликаний забезпечити реалізацію конституційного права сільського населення розпоряджатися своєю землею одразу ж після скасування славнозвісного мораторію на продаж. Ініціатори законопроекту розповіли про його найважливіші положення та чому вони мають бути невідкладно прийняті парламентом.

Антон ОДИНЦОВ, «МУ».

Земельна реформа розпочалася одразу після набуття Україною незалежності. У середині 90-х років у колективну власність передали й розпаювали близько 27 мільйонів гектарів сільськогосподарських земель, майже сім мільйонів селян набули права власності на ці землі, а паї та земельні ділянки для товарного сільгоспвиробництва стали об’єктом ринкового обігу.

Проте на початку 2000-х у земельній реформі стався крок назад: у січні 2001 року була запроваджена заборона на ринковий обіг паїв, а з 1 січня 2002 року — і земельних ділянок для товарного сільськогосподарського виробництва. Тобто гарантоване Конституцією України право власності на землю було жорстко обмежено.

На сьогодні Земельним кодексом України заборона на купівлю-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення встановлена до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2019 року.

До Верховної Ради вже подали декілька законопроектів стосовно відкриття ринку землі. То що саме, на вашу думку, не врахували попередники?

Андрій Шинькович (далі — А. Ш.): Справді, розмови про скасування мораторію на продаж селянами своєї землі ведуться вже досить давно. Це питання є наріжним каменем в українській політиці вже п’ятнадцять років. Останні законопроекти, що будуть регулювати порядок обігу таких земельних ділянок, були подані ще наприкінці 2016 року. На якнайшвидшому прийнятті вказаного закону наполягає і Міжнародний валютний фонд. Це одна з умов надання наступного траншу. Є і рішення Європейського суду з прав людини про те, що заборона на продаж землі є грубим порушенням Європейської конвенції з прав людини. Тож очевидно, що найближчим часом ринок землі все ж буде відкритий та правовласники отримають право розпоряджатися своєю власністю повною мірою. Однак тоді ж мають бути створені усі необхідні передумови для роботи ринку.

Враховуючи чинний мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення, оренда вже протягом десятків років є найпоширенішою формою використання таких земель підприємцями. За відсутності законних способів купівлі-продажу продавці самі ж пропонують різні схеми переоформлення, за яких вони передають своє право користування іншій особі на довгостроковій основі.

При цьому, відповідно до Закону України «Про оренду землі», при передаванні в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного виробництва, фермерського господарства чи особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі не може бути меншим як сім років, а у разі передачі земельних ділянок меліорованих земель — як 10 років. Значна кількість договорів, у свою чергу, часто укладається і на багато більший строк.

Отож, навіть у разі зняття мораторію фактично у селян не буде можливості розпоряджатися своєю землею ще не один десяток років. А в чому ж тоді його основне призначення? Хіба ж не в тому, щоб відкрити ринок та, нарешті, припинити обмеження прав людей?

Олександр Герега (далі — О. Г.) — Крім того, й оренда земельних ділянок завжди викликала чимало складнощів та запитань у повноправних власників земельних паїв. Однією з таких проблем завжди було розірвання договорів оренди, які, як уже зазначалося, укладаються не на один десяток років. Та й розміри орендної плати, часто встановлені ще на початку оренди, давно не відповідають реаліям. За наявною інформацією, майже сім мільйонів землевласників (а це майже кожен шостий українець) отримують найнижчу орендну плату в Європі, при тому, що якість українських ґрунтів одна з найкращих у світі. Не отримуючи гідної плати за свої паї, люди не бачать особливих переваг такої «власності» та часто навіть правильно не оформлюють права на них.

Успішність же земельної реформи залежить від усвідомлення інтересів головних її учасників.

То саме ці питання будуть вирішені законопроектом 8581 у випадку відкриття ринку?

— А. Ш. По-перше, буде забезпечене його першочергове покликання. У запровадженні дозволу на продаж пайових земельних ділянок зацікавлена значна частина власників цих ділянок, особливо людей старшого віку, а також тих, які одержали їх у спадок і взагалі не проживають в селах. Відкриття ринку землі — це потужні інвестиції в економіку і зростання добробуту селян.

Але, як вже ми сказали, прийняття самих лише законопроектів про обіг земельних ділянок фактично не надасть можливості селянам найближчим часом розпорядитися своєю власністю.

Законопроектом 8581 це питання буде вирішено. Протягом дванадцяти місяців з дня скасування заборони на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміну цільового призначення земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених на місцевості власникам паїв для ведення особистого селянського господарства, за ініціативою орендодавців таких ділянок розмір орендної плати може бути переглянутий або договір оренди достроково припинений.

Найбільш проблемним питанням, що виникає під час оренди земельних ділянок, є саме розірвання договору оренди. Саме тому пропозиція перегляду розміру орендної плати або розірвання достроково договору оренди, безперечно, є необхідним кроком.

Крім того, українці отримають можливість найближчим часом взяти кредити під заставу своєї землі, якщо буде можливий її продаж та вона не буде обмежена договором оренди.

— О. Г. Так, не варто забувати й про той факт, що підвищення ціни оренди — логічний наслідок відкриття ринку та зростання вартості землі. Це означатиме, що власники земель зможуть суттєво збільшити свій прибуток. Адже почне працювати ринок, з’явиться конкуренція, яка й стимулюватиме зростання вартості землі. Приклади сусідніх країн показують, що вартість землі після відкриття ринку зросте мінімум в 3–6 разів за перші 2–3 роки.

У будь-якому разі, прийняття законопроекту розширить фінансову свободу селян після відкриття ринку.

Така позиція буде повністю влаштовувати орендодавців, але ж є вкрай несправедливою до підприємців, які використовують сільські землі у своїй господарській діяльності.

— А. Ш. Звичайно, невідкладне забезпечення конституційного права селян є нашим першочерговим завданням. Однак запропоновані нами умови розірвання договору оренди та перегляд розмірів орендної плати можуть бути здійснені протягом дванадцяти місяців, не одразу ж у день скасування заборони, та лише з дотриманням певного порядку.

У разі здійснення перегляду орендної плати, новий розмір орендної плати застосовується після шести місяців від дня підписання відповідної додаткової угоди про внесення змін до договору оренди.

А у разі відмови орендаря підписувати вказану додаткову угоду або за власною ініціативою орендодавець має право в односторонньому порядку достроково припинити договір оренди без виплати орендарю будь-яких відшкодувань. У такому разі договір оренди буде вважатись припиненим після шести місяців від дня надіслання орендодавцем орендарю відповідного повідомлення про дострокове припинення договору оренди.

— О. Г.  Таким чином, у сторін буде час, аби домовитись про умови, які будуть влаштовувати й орендодавця, й орендаря, або ж у підприємців буде час підшукати собі іншу ділянку, а селянин зможе без будь-яких обмежень здійснити продаж належного йому клаптика землі. Варто відзначити, що найчастіше орендарі також не мають зацікавленості поліпшувати землю у зв’язку з неможливістю її викупу. Тож наш законопроект покликаний, щоб створити баланс забезпечення земельних інтересів обох сторін.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.