19.02.2019 – Вівторок
«Молодь України»

Усе, що ви не знали про «євробляхи»

03.08.2018
Усе, що ви не знали про «євробляхи»

Перед своїми канікулами, 1липня, депутати Верховної Ради підтримали у першому читанні законопроекти, що дозволять вирішити проблему ввезення в Україну автомобілів з іноземною реєстрацією.
Так, проект закону № 8487 вносить зміни до Податкового кодексу щодо оподаткування акцизом легкових авто. Законопроект № 8488 вносить зміни до Митного кодексу та деяких законодавчих актів щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України. Він, зокрема, вводить обмеження на кількість авто, які можна ввозити без грошового забезпечення. Крім того, посилюється відповідальність за порушення митних правил.

Юрій ВІННІЧУК, opendatabot.com

Скільки «євроблях» заїхало в Україну в 2016–2018 роках?

В Україну автомобілі з іноземною реєстрацією в’їжджають у двох митних режимах: транзиту та тимчасового ввезення.

Перший дозволяє автомобілю перебувати на митній території України не більш ніж п’ять днів, або десять — якщо водій буде повертатися через інший пропускний пункт. У режимі тимчасового ввезення автомобілі можна ввозити в Україну без сплати митних зборів строком до одного року.

За даними Державної фіскальної служби, в режимі транзиту 2016 року в Україну потрапило 127,5 тис. автомобілів. У 2017 році ця цифра зросла майже вдвічі — до 212 тис. авто. За перші шість місяців 2018 року (станом на 18 липня) обсяги транзиту авто з іноземною реєстрацією перевищили показники всього 2016 року і становили 152,4 тис. штук.

При цьому 57,9 тис. «транзитних» автомобілів перебувають у країні з порушеннями терміну.

Якщо ж говорити про авто, які були ввезені в режимі тимчасового ввезення, то 2016 року в Україну було ввезено 616 тисяч «блях». У 2017 році обсяги ввезення авто, які мали право перебувати в Україні, значно зросли й становили 753,3 тис. штук. У січні — липні 2018 року в Україну всього потрапило 493,3 тисячі «євроблях».

Водночас, за даними ДФС, 2017 року сукупно в Україну заїхало 11,2 млн транспортних засобів, а за шість місяців 2018 року така кількість транспортних засобів становила 5,1 млн одиниць.

Таким чином, кількість автомобілів, які заїхали в Україну в режимах «транзит» та «тимчасове ввезення», становила 9 % від загального обсягу авто, які заїхали в країну в 2017 році, й 13 % від обсягу всіх авто, які заїхали в Україну в першій половині 2018 року.

Хто ввозить в Україну авто з іноземними номерами?

Майже всі «бляхи» були ввезені громадянами України. Так з 212 тис. авто, ввезених минулого року, лише 11 тис. завезли іноземці. У січні — липні 2018 року іноземці завезли 8,3 тис. автомобілів, українці ж — 144 тисячі.

Якщо в режимі «транзит» основна маса авто завозиться українцями, то у режимі «тимчасове ввезення» все навпаки. Тут більшість «блях» було завезено іноземцями. У 2016 році іноземці завезли 566 тис. авто, а українці — 50 тисяч. У 2017 році на долю нерезидентів прийшлося 696 тисяч «блях», а резидентів — 57 тисяч.

У січні — липні співвідношення іноземці/українці було 454 тис. авто проти 38,7 тисячі.

Чому «транзитні» авто везуть українці, а в режимі тимчасового ввезення — іноземці?

Усе просто. Завезти в Україну автомобіль у режимі «транзит» можуть і українці, й іноземці, а в режимі «тимчасове ввезення» — лише іноземці або працівники іноземних компаній. Тобто це також може бути українець, але йому потрібно фіктивно працевлаштуватися в іноземній компанії. Одна зі схем має такий вигляд: українці транзитом завозять «бляху» з Польщі в Україну та їдуть на пункт пропуску на кордоні з Білоруссю. Там вони виїжджають з України на нейтральну територію, де автомобіль розвертається і в нього сідає громадянин сусідньої держави, яким має довіреність від реального власника «бляхи».

Заїхавши назад в Україну, підставний іноземець передає авто українському покупцю, а сам (часто пішки) повертається додому. Такі іноземці — це громадяни сусідніх країн, які проживають у прикордонних селах та містечках і працюють за винагороду. Таким чином, в Україну автомобіль повертається уже в режимі «тимчасове ввезення».

Звідки везуть «бляхи» в Україну?

Попри те, що в народній уяві найбільше «блях» завозиться з Литви, ця країна посідає лише друге місце. Звідти в Україну на 31 січня 2018 року було завезено 51,7 тис. «блях». Водночас безумовним лідером була Польща. В Україну ділки ввезли 110,7 тис. авто на польській реєстрації. На третьому місці — Німеччина, звідки в Україну потрапило 19,8 тис. авто з іноземною реєстрацією, а на четвертому — Болгарія з показником 14,1 тис. авто. З Чехії в Україну було завезено всього на одну тисячу менше.

Скільки «блях» наразі перебуває в Україні?

Точної цифри, скільки автомобілів на іноземній реєстрації перебуває в Україні, немає. Їх важко порахувати, оскільки певна кількість транзитних «блях» конвертується в авто, яке перебуває в режимі тимчасового ввезення. Ще якийсь відсоток транзитних «євроблях» залишається в Україні з порушеннями термінів. Окрім того, все ж певна кількість автомобілів виїжджає з країни, особливо активно цей процес відбувається в прикордонних регіонах.

Але можна встановити співвідношення «блях» до авто, які зареєстровані в Україні. За даними Міністерства інфраструктури, 2017 року в Україні було зареєстровано 6,9 млн легкових автомобілів. Відповідно минулого року доля автомобілів з іноземною реєстрацією становила 10 % від загальної кількості автівок.

На скільки було оштрафовано «євробляхерів»?

Митники активно штрафують українців за порушення термінів перебування автомобілів на іноземній реєстрації на території України.

Як повідомили в Державній фіскальній службі, упродовж січня — червня 2018 року за порушення термінів транзиту автомобілів митні органи ДФС склали на фізичних осіб 14,2 тис. протоколів та наклали штрафів на 92 млн грн.

За порушення термінів тимчасового ввезення «євроблях» було складено 3,750 тис. протоколів із загальною сумою штрафів на 49 млн грн. Однак більша частина штрафів залишається на папері. Як повідомили в ДФС, зі 141 млн грн реально до бюджету України було стягнуто лише 48 млн гривень.

Скільки бюджет недоотримує через «бляхи»?

У висновку Кабінету Міністрів до законопроекту № 8487 «про легалізацію блях» йдеться, що через його ухвалення та зниження акцизів на розмитнення вживаних автомобілів бюджет щороку недоотримуватиме два мільярди гривень. Але легалізація цих автомобілів та їх перереєстрація в Україні — набагато кращий варіант у порівнянні з теперішньою ситуацією.

Якщо відкинути той момент, що «бляху» неконтрольовано в Україні може придбати будь-хто за невеликі гроші та забути про екологічний аспект (завозиться багато старих дизельних автомобілів), то від їхнього імпорту наразі бюджет уже недоотримує мільярди.

Так бюджет країни уже не отримав мільярди гривень ПДВ, ввізного мита та акцизу від сотень тисяч автомобілів, які потрапили в Україну в режимі тимчасового ввезення в 2016–2018 роках. Для прикладу, в січні — червні 2018 року імпортери завезли в Україну 35,5 тис. нових легкових автомобілів, сплативши за них сім млрд грн митних платежів.