24.05.2019 – П’ятниця
«Молодь України»

Пам’ятник-надгробок Лаурі та його копія у Римі

09.05.2019
Пам’ятник-надгробок Лаурі та його копія у Римі

Елегантна і неповторна скульптура сплячої красуні  дівчини у ліжку  знаходиться у каплиці Радників кафедрального Петропавлівського костелу у Кам’янці¬Подільському, що на Хмельниччині. Поряд з нею  маленький янгол, що тримає у руці перевернутий смолоскип  символ згаслого життя.

Копію цієї скульптури-шедевру, але вже з іншим обличчям  Енедіни Джордано Санна  можна побачити на цвинтарі Кампо Верано у Римі. Чому так сталося? А тому, що автором обох надзвичайних пам’ятників є скульптор світового масштабу, уродженець Волинської губернії Віктор Бродський.

Надія ГРИГІР

Цей геніальний витвір мистецтва — надгробок Лаури Пшездецької — доньки Карла Пшездецького, поміщика із села Чорний Острів, що на Хмельниччині, можна побачити у Кам’янець-Подільському кафедральному соборі. Екскурсоводи зазвичай розповідають про дівчину декілька легенд. Одні кажуть, що вона впала з коня під час прогулянки, зламала хребет і померла дорогою до Італії, куди батьки відправили її на лікування. За іншою версією, втопилася в Адріатичному морі. Ще одна легенда повідує про нещасливе кохання до Едварда Рачинського — названого сина своєї тітки, через що 21- річна Лаура начебто наклала на себе руки.

Насправді дівчина померла своєю, але дуже передчасною смертю на курорті неподалік Неаполя. Це була тяжка втрата для всієї родини. Тому аби увіковічити пам’ять про улюблену доньку та племінницю, її батько й тітка маркіза де Ноель (дружина відомого польського історика Олександра Пшездецького) замовили пам’ятник-надгробок у найкращого на той час скульптора Віктора Бродського — вихідця з України, який жив у Римі.

Майстер працював над замовленням упродовж двох років і створив небачений шедевр із суцільної чотиритонної плити каррарського білого мармуру. Робота була настільки ювелірна й витончена, що фахівці говорять про неї, як про рідкісний витвір мистецтва. Бо здавалося б, як з холодного каменю можна зробити вишивку на подушках та волосся, що спадає хвилями, чи тонке мереживо покривала?..

Готовий надгробок залізницею доставили до Чорного Острова. Там він пережив усі складні віхи нашої історії аж до 1938 року. Тоді знайшли його вже зарослим бур’янами і вирішили перевезти в Кам’янець-Подільський, який мав статус обласного центру. Зробити це було дуже непросто. Очевидці свідчать, що під час перевезення кожні сто метрів міняли коней. Розмістили Лауру у тамтешньому костелі.

Свого часу на унікальну скульптуру «поклали заздрісне око» представники музеїв із Ленінграда та Москви, вже обмірковували, як забрати. На щастя, в обох випадках виникла серйозна проблема із транспортуванням, яка врятувала ситуацію. Тож у древньому місті над Смотричем Лаура «прописана» й донині.

А тепер — про другий надгробок-копію, який привертає увагу туристів на відомому цвинтарі у Римі. Історія така: творчу майстерню автора «Лаури» Віктора Бродського частенько відвідував його товариш — міністр закордонних справ Італії барон Джузеппе Джордано Апостолі, дружина якого Енедіна Санна померла під час пологів. Тож побачивши «Лауру», міністр замовив Бродському такий же пам’ятник, який мав відрізнятися лише обличчям. Ще одну відмінність додав сам автор — біля Енедіни він розмістив фігуру її доньки Марієтти.

Цю скульптуру демонстрували у 1878 році на Всесвітній виставці у Парижі. Віктора Бродського нагородили лицарським орденом від італійського короля Гумберта I-го. Згодом нагробок-пам’ятник установили на відомому кладовищі Кампо Верано у Римі. Там він знаходиться і дотепер.