19.02.2019 – Вівторок
«Молодь України»

Небезпечна краса

18.01.2019
Небезпечна краса
Ольга АРАЛІНАОльга АРАЛІНА

У наші дні все більша кількість не лише жінок, а й чоловіків користуються послугами салонів краси, щоб підтримувати себе у формі. Проте, потрапляючи до рук недосвідченого майстра, ризикують отримати цілком протилежний бажаному результат.

То що ж робити, якщо ви стали жертвою недосвідченого майстра чи навіть отримали проблеми зі здоров’ям після відвідування салону?

Звісно, можна спробувати розв’язати питання мирно або ж звернутися до відповідних контролюючих органів, зокрема до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Однак змусити салон відшкодувати матеріальні збитки і виплатити моральну компенсацію може тільки суд. До того ж, варто зазначити, що за позовами щодо захисту прав споживачів немає необхідності в сплаті судових зборів.

На що ви можете претендувати? Найперше — на матеріальну компенсацію коштів, сплачених вами за послугу, компенсацію на лікування, компенсацію за тимчасову втрату непрацездатності, відшкодування матеріального збитку.

Якщо ви незадоволені якістю наданої послуги, подбайте про докази. Наприклад, підтвердження людей, які в цей час також були в салоні, фото до послуги, на яких буде добре видно відтінок волосся, довжину, стан шкіри, нігтів — залежно від послуги, за якою ви збираєтеся звернутися в неперевірений салон. Також не забувайте про чек із касового апарату, на якому повинні бути вказані адреса салону, дата й час видачі або чек на спеціальному бланку, але обов’язково повинно бути підтвердження того, що ви були в цьому салоні, наданих послуг і суми, яку ви сплатили.

Якщо ж вашому здоров’ю було завдано прямих збитків, потрібно підготувати документи, що підтверджують медичний діагноз і включають обґрунтування витрат на лікування.

Основним законодавчим актом, що регулює правові відносини між клієнтом салону краси й тими, хто надає йому послуги, є Закон України «Про захист прав споживачів». Ще один важливий документ, що захищає права клієнтів салону краси — це Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», який регулює відносини між клієнтом і майстром салону у сфері дотримання санітарних норм.

Як приклад судового розгляду в цій сфері хотілося б навести справу з українського реєстру судових рішень.

Так, рішенням Апеляційного суду Волинської області від 31.03.2016 р. були частково задоволені позовні вимоги, і з косметолога на користь клієнта стягнуто 3500 грн матеріальної шкоди. Клієнтка звернулася до суду з позовом до косметолога про відшкодування шкоди, завданої внаслідок недоліків наданих послуг. Позов вона мотивувала тим, що звернулася за консультацією до косметолога за рекламою і відповідач порекомендувала їй провести процедуру біоревіталізації і введення філерів, запевнивши, що вона є кваліфікованим косметологом. Водночас першу процедуру провели вдома без дотримання вимог і стандартів здійснення медичного втручання й санітарного стану приміщення. Одразу після першого ін’єкційного втручання клієнтка звернулася до відповідача у зв’язку з повною відсутністю результату, про який її запевняла косметолог. Після повторної процедури в неї на обличчі з’явилися великі гематоми й набряки і клієнтка звернулася в інші салони, які підтвердили відсутність позитивних результатів проведених процедур. За надані відповідачем послуги було заплачено 3500 грн. Оскільки процедури не дали жодного результату, крім спотворення зовнішнього вигляду, клієнтка змушена була провести все літо в домашніх умовах і позбулася заробітку і відпочинку, зазнавши психічних (нервових) розладів. Вона просила стягнути з косметолога на свою користь сплачені нею грошові кошти в розмірі 3500 грн і моральну шкоду в розмірі 3000 грн. Судом першої інстанції їй було відмовлено. Апеляція ж задовольнила вимоги в частині матеріальних збитків, посилаючись зокрема, на те, що відповідач, яка працювала на посаді медсестри, не мала достатньої кваліфікації і прав для проведення даних медичних процедур. Косметолог не змогла надати й доказів того, які саме препарати були використані за рахунок сплачених клієнткою грошей.

Водночас колегія суддів вирішила, що вимога позивача про відшкодування моральної шкоди задоволенню не підлягає, оскільки вона погоджувалася отримати як перші, так і другі послуги в косметолога-естетиста, а не в лікаря-косметолога (дерматолога-косметолога) в умовах, що не відповідають санітарним нормам, і не переконалася в достовірності отриманих препаратів.

Варто пам’ятати, що судовий розгляд — це крайній захід і не завжди може дати стовідсотковий результат, тому спочатку слід проаналізувати обґрунтованість вашої претензії й наявність необхідної доказової бази. Однак практика показує, що в разі надання неякісної послуги клієнту цілком достатньо поскаржитися адміністрації салону краси й попросити виправити недоліки. Керівники салонів дуже цінують репутацію своїх закладів і завжди намагаються докласти всіх зусиль для того, щоб клієнт залишав салон задоволеним.